מאמר: 8 טיפים לשינון אלפי מילים ללומדי ערבית מדוברת
מאת: אביתר דוד, מנכ”ל לה”ב הדרכות – לימודי ערבית מדוברת.
חלמתם לדבר ערבית תמיד, והחלטתם לקפוץ למים. מזל טוב! 8 טיפים שיעזרו לכם ללמוד אוצר מילים בקלות ובהנאה!
-
התמדה- עדיף טיפה ביום, מדלי בשבוע. הקפידו על התמדה וטיפטוף של השפה החדשה ואוצר המילים החדש. מידי יום וקביעת זמן לימוד בין 15- 30 דק’ תלוי בזמן שלכם. מוזמן לנצל זמנים כמו ריצה \ מקלחת \ נסיעות ארוכות להאזנה של אוצר מילים חדש.
-
להיות די- ג’יי בערבית – הכינו רשימת נושאים של מילים חדשות, והקליטו אותם. לאחר מכן פתחו קבוצת וואצפ לעצמכם ושלחו לשם את ההקלטות אחת אחרי השניה. ככה תיצרו לעצמכם ספריית שמע מהמילים שלמדתם ותשמיעו אותה לעצמכם.
-
להכנס לראש של סופר – כיתבו סיפורים מהמילים שלמדתם . שינון מונוטוני מעייף את המוח שבנוי על גירויים . הכנת סיפור מהמילים שלמדתם יכניס אותם לראש שלכם ביתר קלות וענייניות
-
משרד החינוך בקולנוע – חפשו גירויים חיצונים להכנסת החומר לראש. הרבה יותר קל לנו לצפות בסרט מאשר לשנן מילים מונוטנית. רכשו לעצמכם קורס דיגיטלי הבנוי על סרטונים אך משולב עם חומרים וספרי עבודה שיגרמו לכם ללימוד דינמי ופעיל.
-
לחשוב בערבית- לפני שאתם הולכים למכולת , למוסך , לאוניברסיטה או לעבודה הכינו לילה לפני ארסנל מילים חדשות שקשורות לאתר בו תבקרו. כשתגיעו לשם – אתרו את האובייקטים השונים במרחב סביבכם וחישבו על המילה בערבית . דוגמה: ראיתי כיסא , אני אחשוב עליו בערבית “הַדַא כֻּרְסִי” (זה כיסא). עצם הגירוי והתנועה מסביבכם מחייבת את המוח להיות רלוונטי ולכן המילה תכנס טוב יותר לראש ותישלף גם מהר יותר בפעם הבאה שתתקלו בכיסא למשל.
-
נאום הגבר – הכינו נאום בן 5-10 שורות מהמילים שלמדתם. לדוגמה: למדתם אוצר מילים בנושא רכב? הכינו הרצאה קצרה לעצמכם בעל פה בת 5-10 שורות בנושא רכב מהמילים שלמדם.
-
אחד בשביל כולם – הקפידו על שימוש רחב ככל האפשר בפעלים ובמילים השונים מגוף הדובר , כלומר – אשה שלומדת ערבית למשל תלמד לרוב איך היא פונה לצד שני בגוף נשי (חברה שלה למשל). דברו גם לגופים אחרים – יחיד, רבים , אנחנו, גופים נסתרים ועוד.
-
ניהול עצמאי בלמידה – היתרונות שבקורסים דיגיטליים . הרבה אנשים מעוניינים ללמוד ערבית בקבוצה בגלל ה-FUN וההווי הכיתתי וזה נכון מאוד. עם זאת ישנו יתרון מובהק ללומדי ערבית בקורסים דיגיטלי הנתמכים מרחוק בעזרת מורה. קורס דיגיטלי מאפשר ללומד ללמוד בקצב שלו , ללא תלות בכיתה, ומעניק לו את היכולת ללמוד את השפה פי כמה יותר מהר מקורס פרונטלי בכיתה כיוון שהלומד הוא זה ששולט בזמן , ואם דיברנו על גירויים שמכניסים תוכן למוח מהר יותר – סרטונים דיגיטליים קצרים, ממוקדים ומגרים מביאים בהחלט לתוצאות טובות פי כמה בקליטת השפה הערבית מאשר ישיבה ממושכת בכיתה תוך תלות בקצב הקבוצה והמורה.